28. 3. 2011

Daimler Dingo Mk III, díl 3.

Model skoro dokončený. Chybí už jen "pár" drobností jako dolepit několit leptaných nýtů (tento způsob detailů na modelu mi přijde, upřímě řečeno, poněkud nešťastný. Politicky nekorektně by to bylo asi něco jako #%@#?! !!!!!), úchyty na kapotě motoru, košík antény a opěradlo vnější sedačky. Toto je sice v leptech, ale nahradím ho drátem, protože to bude lépe vypadat.



Model je už nastříkaný základní kamuflážní barvou (i s pokusem o modulaci), odřený, v lesklém laku a s nalepenými obtisky (zcela překvapivě jsem zvolil mou oblíbenou 11. obrněnou divizi).
S obtiskama jsem si docela užil. Většina reagovala na Mr. Mark Softer úplně skvěle, ale číslo vzadu a symboly na zadních blatnících z nějakého důvodu zůstaly pokrčené. Prostě se už nevyrovnaly. Znaky na blatnících jsem nakonec nějak umravnil, ale to číslo... no nevim (schválně jsem model vyfotil tak, aby to nebylo vidět).



Spodek jsem už zašpinil pigmentama & Co. , teď ještě dorazit vršek.

17. 3. 2011

Daimler Dingo Mk III, díl 2.

Po slepení "skořápky" bojového prostoru jsem mohl celou sestavu nalepit na rám. Abych mohl snadněji dělat ještě nějaké úpravy, nepřilepil jsem zatím přední část.
Podle návodu jsem slepil motorovou část a odpružení podvozku. Přední blatníky šly přilepit bez problémů, u zadních jsem musel trochu počkat, protože mezi bočními stěnami motorového prostoru a bojovým prostorem zůstala malá spára. Protože tam byl zárověň i svár, stačilo do ní vlepit vlákno odpovídajícího průměru vytažené z licího rámečku.
Při nasazování zadních blatníků se ukázal jeden problém. Na levé straně bylo vše v pořádku, ale na pravé straně bylo potřeba větší síly, aby díl blatníku zapadl na správné místo. Protože ale boční stěna motoru je přilepena pouze dole a na bocích, celý díl se tlakem začal prohýbat. Díky měkkosti plastu hrozilo zničení. Doporučoval bych na rozdíl od návodu nejprve ppřilepit blatníky k bočním stěnám motorové části (kdy je možné zevnitř protitlakem uchránit díl od ohnutí) a teprve potom přilepit vrchní kryt.



A nakonec jen pro srovnání - velikost krabice a modelu. Krabice je poněkud naddimenzovaná (i když musím napsat, že rozhodně není prázdná. Dílů má stavebnice dost).

14. 3. 2011

Daimler Dingo Mk III

Stavebnice firmy MiniArt je z hodně měkkého plastu. Je třeba to mít na pamětí, protože po předchozí práci s tvrdým plastem Tamiya se mi několikrát stalo, že po neopatrném stisknutí lepených malých dílů se mi to plastu otiskly nehty! A malých dílů si při stavbě člověk užije dost.

Stavbu jsem pojal jako krabičku, pouze s drobnými úpravami.
Z vnitřních stěn bojového prostoru jsem odstranil naznačený kabel, který podle mojich informací vedl k odpalovacímu zařízení dýmovnic. Tyto bylo montovány až po válce.
Na všechna páková táhla otvírání krytů průzorů jsem podle fotografií dodělal rukojeti a naznačil čepy v ohybech.
Předlisovaný kabel/hadičku na palivové nádrži jsem nahradil olověným drátkem.
Na obrázcích jsou díly po nástřiku lesklým lakem připravené k patinování.



Sestavení podvozku (poslední obrázek) je docela náročné. Je třeba si dát dobrý pozor na možnou záměnu téměř shodných dílů pro levou a pravou stranu, nebo pro přední a zadní část. Znovu je třeba počítat s měkkostí plastu, protože sestava obsahuje i titěrné díly, které se velmi snadno lámou a ohýbají.
Také se tu naplno projeví zajímavý rys stavebnice. Pokud se lepí díly typu čep - díra, je třeba zkoušet nasucho, protože:
  • pokud je díra skrz díl, má vetšinou nedostatečný průměr a navíc se kónicky zužuje
  • pokud není skrz, je moc mělká
  • občas neodpovídá tvar (obdélníkový čep, čtvercová díra, nebo horizontální obdélník čep, vertikální obdélník díra apod)
Použití brutální síly vzhledem k měkkosti plastu má destruktivní účinky.

Součástí stavebnice je i planžeta leptaných dílů které výrazně vylepšují vzhled modelu (mřížky atd.). Špatnou zprávou je, že monoho detailů (hlavy šroubů, nýtů atd) se dolepuje samostatně a jedná se o díly velikosti desetin milimetru.

Staebnice obsahuje také 2 figurky: sedícího řidiče a stojícího velitele. Chvíli jsem si pohrával s myšlenkou posadit řidiče za volant, ale figurka se tam vůbec nevejde (tedy zásadních bez úprav typu odříznutí asi tak půl centimetru sedací části apod a potom by se tam "možná" vešla). Pokud se to náhodou někomu podařilo, dejte mi vědět, jak na to.

6. 3. 2011

Sd.Kfz 251/1 Ausf.D, hotovo

Pár obrázků hotového modelu... (vyměnil jsem původní "vodnické" fotky za jiné, které trochu líp ukazují pravou barvu modelu - ale i tak to není žádná sláva).