31. 10. 2011

M4A3 Sherman

Po experimentech z Citroenem a leským lakem jsem zaříznul do staré Tamiye abych si spravil náladu. Model je hodně starý, ale co už, když jsem si ho koupil. Tentokrát to bude ale bez jakýchkoliv vnitřností (léčím se z AMS).
Seznam potřebných úprav modelu se dá najít na strankách Modeling the U.S. Army in WWII.

Korba pořebuje zaslepit díry nad pásy (společný trik pro všechny Shermany od Tamiye). Další věcí je, že sváry na horní straně, byť pěkně vyvedené, nemají být propadlé. Pomocí miliputu jsem je vyplnil tak, že jsou zároveň se stropem korby a nebo i trochu nad. Nakonec jsem zatmelil všechny díry pro vezenou výstroj (použiju lepty) a Surfacerem 500 naznačil strukturu odlévaných částí - krytu převodovky a stropu korby v místě předních poklopů.



Věži chybí zesílení pancíře na levé straně. Udělal jsem ho kombinací plastových destiček a miliputu. Zvýraznění struktury odlévaného povrchu je stejné, jako na korbě. Použil jsem kovovou hlaveň RB Model. Je o pár mm kratší, než původní ze stavebnice, ale neřešil jsem, která je správná.

17. 10. 2011

Citroën 11CV, díl 2

Původně jsem uvažoval o vyhlášení akce "Uteč Romanovi !", ale nakonec to bude jen normální pokračování stavby.
Pokrok zase není tak výrazný, protože stavebnice je dost jednoduchá. Podle Pedrovy rady jsem trochu barevně odlišil podlahu (bez ohledu na historickou správnost - stejně nebude moc vidět), upravil zadní dtrany předních sedaček a trochu palubní desku. Nakonec jsem nepoužil lept ale obtisk ze stavebnice.
Potom už následoval nástřit černou barvou (Tamiya XF-1 s trochou Tamiya lesklého laku). Výsledkem byl krásný pololesklý povrch, že jsem dlouho váhal, jestli mám dát ještě vrstvu laku. Nakonec jsem se rozhodl pro úplnou leštěnku, a momentálně je na modelu vrstva laku a čeká mě oblíbená činnost - leštit a leštit a leštit a.... (leštit)...



Nahradit přední mřížku nebyla až taková sranda, protože:
  1. původní plastový díl je docela masivní, a to, co z něj zbyde je náchylné na prasknutí, ohnutí a jinou deformaci (vlastní zkušenost)
  2. leptaná mřížka byla o nějakou tu desetinku milimetru užší (ale zase trochu vyšší) než bylo třeba a tak jsem musel dost laborovat při hledání té správné pozice.
Ještě jsem dotmelil, nabarvil a upravil resinová kola (musí se odvrtat díra pro nasazení na osy, a naopak osa se musí trochu zkrátit). A takto vypadá model po zkusmém sestavení nasucho.



Jedna z barevných variant má zajímavé disky kol - ráfek je světle oranžový (podle návodu bílá + oranžová 5 : 1), ale zatím jsem na to nesebral odvahu.
Také není úplně jasné které části mají být pochromované - např. čelní mřížku jsem viděl minimálně ve třech variantách.

10. 10. 2011

Citroën 11CV

Podlehl jsem nátlaku našich autíčkářů (čau Pedro) a dal se na autíčko. Ale abych se nezpronevěřil svému zaměření, bude to sice leštěnka, ale aspoň ve správném měřítku a ze správného období.
Po stavebnici Citroënu jsem pokukoval od té doby, co Tamiya vydala čtvrtku. Když vyšla pětatřicetinba, nebylo proč váhat. Postupem času jsem dokoupil ještě Hauleří lepty a naposledy i odlévaná kola.
Stavba by měla být bez nějakých velkých úprav a řezání modelu, hlavním cílem je vyzkoušet si leský povrch.

Do interieru jsem dolepil nějakou tu leptanou drobotinu (a musím napsat, že mě Hauler zpracováním návodu tedy nijak neoslnil. Naštěstí se na jejich stránkách dají najít fotografie postavených modelů k jednotlivým leptům a zjistit, jak to vlastně autoři mysleli).
Celý vnitřek jsem fouknul nějakou světle hnědou barvou (jakože podle návodu) a trochu podmaloval Vallejo barvami.
Asi 4 mm mezeru mezi podvozkem a horní částí karoserie v prostoru pod zadními blatníky jsem zalepil páskem 0.13 mm plastu, takže skrz vozidlo už nebude vidět.



Po porovnáním stavebnice z dostupnými fotografiemi dochovaných vozidel to vypadá, že vnitřní strana dveří (zvláště pro civilní vozidla) vypadala trochu jinak, ale řešit to nebudu.
Odlévaná kola od Haulera mají lepší dezén, ale díky nálitku se tato výhoda ztrácí na cca 1/5 obvodu pneumatiky. Po odříznutí nálitku se také objevlo několik bublin, které je třeba vytmelit. Doufám, že při správném natočení kol stopa po nálitku nebude vidět.