16. 1. 2012

Steyr 1500 Funkkraftwagen Kfz.17

Po tomto vozidle jsem pokukoval už nějakou dobu a když se naskytla příležitost, neváhal jsem. Stavebnice Tamiya je možná trochu nedoceněný poklad. Sice jsem z ní nepoužil spoustu dílů, ale vše, co jsem použil, sedlo perfektně. Prostě "shake & bake"system. Čistě vylisované, ostré detaily, snadná sestavitelnost... Tamiya prostě umí.

Konverzní sadu na radio vůz dělá CMK. Přiznám se, že jsem osciloval mezi leností (koupím sadu) a "opravdovým modelářem*" (to vysochám, jsou to jednoduché tvary).
Nakonec zvítězil lenoch a zainvestoval jsem do sady CMK. Nechci napsat rovnou, že ten výrobek stojí za .... (nic), ale kdyby zvítězil "opravdový modelář", možná bych se navztekal méně.
Na první pohled vše vypadalo obstojně, nic nechybělo a nebylo ulomené, bublinky skoro žádné. Standarní návod typu "sem někam to nějak přilep", včetně několika zajímavostí (obrázek lze najít na stránkách výrobce CMK):



Návod se také nezmiňuje o nutnosti úpravy dílu stavebnice tak, aby se dala usadit budka řidiče (zdroj: PMMS)



Po odstranění nálitků bylo třeba většinu velkých plochých dílů vyrovnat (s tím se musí více či méně počítat). Začistění dílů a odstranění resinové blány z otvorů bylo rutinní operací (i když "blána" v několika případech měla tloušťku až 1 mm).
Bylo nutné velmi dobře si rozmyslet co kdy a kam přilepit, aby ve výsledku bylo co nejméně tmelení a výsledek nebyl úplně šišatý (u CMK nejsou moc kamarádi z pravým úhlem).
Na kabině řidiče je nutné dodělat všechny rohy (boční díly s dveřni jsou nějak kratší). Také oba střešní díly jsou menší, než by měly být (ve všech směrech).

Takto zatím vypadá budka řidiče (původní myšlenku otevřít dveře na jedné straně jsem velmi rychle zavrhl):



U nástavby ale dveře otevřené nechám, takže zatím si připravuju věci pro interier. Podle dostupných fotografií a výkresů to vypadá, že celá sestava je nižší, než má být. Proto jsem ji podložil na šasi cca 0,5 mm, a stejně tak mírně zvedl střechu (a zároveň to pomůže při opravě strešního dílu, který má přesahovat stěny).




* srovnej s pojmem "opravdový programátor":

Za starých dobrých časů - ve "zlaté éře" počítačů bylo snadné odlišit muže od chlapců (v literatuře označených "Opravdoví muži" a "Pojídači koláčů"). Opravdoví muži byli ti, kteří skutečně rozuměli programování počítačů. Pojídači koláčů byli ti, co tomu nerozuměli. Opravdový počítačový programátor říkal věci jako "DO 10 I=1,10" a "ABEND" (vyslovoval to s velkými písmeny, abyste rozuměli) a zbytek světa říkal věci jako "Počítače jsou pro mne příliš komplikované" a nebo "Nemohu se s počítačem sžít, je tak neosobní".

Více zde.

Žádné komentáře: