22. 2. 2012

SP 17pdr Valentine Mk I Archer

Ano, zúčastnil jsem se patlací akce 2012, a i když to z fotografií není moc dobře vidět, nepatlal jsem Tamiyáckého Stuarta, ale tuto nádhernou britskou konstrukci.
Jak je vidět z obrázků, nedostal jsem se zatím moc daleko. Je to hlavně proto, že stavebnice Bronco má neuvěřitelné množství drobných dílů.
V rozporu s návodem jsem začal sestavením pásů. Dobrá zpráva je, že jsou z jednotlivých článků (každý článek má na sobě licí císlo!), a při troše snahy jsou po sestavení plně funkční. Špatná zpráva je, že jich je okolo 215 (dle návodu 101 na každou stranu plus nějaké náhradní). Články se do sebe jednoduše zacvakávají, ale je dobré postupovat opatrně a spojované díly mít položené na rovné podložce, protože spojovací kolíky nebo jamky se mohou při nevhodném tlaku zničit.




Vozíky podvozku byly zatím jediným místem, kde jsem musel tmelit (tedy ještě na korbě, ale tam kvůli vlastní nešikovnosti).

Vrchní díl korby (je spolu s blatníky v jednou kuse) je z dost tenkého plastu a ten můj byl na jedné straně výrazně zkroucený. Jde to ale bez problémů přilepit (právě díky malé tloušťce plastu).
Zdá se, že i další velké tenkostěnné díly (např. štít kanonu), trpí tímto problémem.
Sestava 17 librového děla je zajímavá tím, že hlaveň (je z jednoho kusu bez úsťové brzdy) lze jednoduše vysunout a připadně nahradit soustruženým dílem.

20. 2. 2012

Slabá chvíle aneb pod veřejnou kontrolou

Za loňský rok (2011) jsem dokončil 7 modelů:

  • M4A3 Sherman
  • Stuart IV
  • F15 (egg plane)
  • Sd.Kfz 222
  • Hetzer
  • Dingo MkIII
  • Sd.Kfz 251/1 D

Není to úplně málo, ale také to není ten vysnívaný ideál (nepostavené modely do "spižírny" stále přibývají rychlejším tempem, než mizí). Měl jsem v plánu víc.

Na jedné z prvních letošních slezin našeho místního klubu stejně postižených jedinců (asi nám už došla všechna "normální" témata) došlo i na hodnocení minulého roku (kdo je největší sběratel, Panini a tak všelijak podobně) a samozřejmě na silácké řeči o tom, jak se kdo do toho tento rok konečně pustí. Byla to sranda až do té doby, než někdo prohlasil, že "tak kolik teda. Píšu si.".
Legrace skončila, nastalo hrobové ticho a každý rychle počítal (= dělil svoje vychloubání třemi až čtyřmi) aby nakonec přiškrceným hlasem špitnul konečné číslo.

Všichni nakonec svoje očekávání zvýšili o jeden až dva kousky (kromě našeho dvouciferného kolegy, který zůstal na svém loňském čísle, aby zbytek zoufalých modelářů neupadl do nalomyslnosti a dalších kolegů s loňským skorem v počtu 1, jimž bylo svorným rozhodnutím zbyku přiděleno číslo 4 a5). Pokrok musí být.
Samozřejmě se hned utvořila lobbystická skupina vedená jedním vychytralým ptáčkem (který za celý loňský rok postavil 1 - slovy jeden- model, ale hromady jich rozestavěl), která tvrdě manipulovala veřejně mínění, aby se jednalo o modely letos dokončené a ne kompletně postavené. Své si prosadil a tím získal nezanedbatelnou výhodu (ale jak se to zatím jeví, stejně mu to moc nepomůže).

Abych to zkrátil: v prostředním sloupci nad mojí fotografií (ten růžový bacil s velkýma očima) je můj ukazatel skóre. Zatím to není nic moc, ale je teprve začátek roku (a ano, přiznávám se, i mě se hodila klauzule o dokončených modelech). Možná ke konci roku hrdě zvětším font, aby to každý viděl (nebo obráceně). Tak mi držte všichni palce.

Steyr 1500 Funkkraftwagen Kfz.17, část 4

Opět jen dva obrázky: dokončil jsem nástavbu. Hlavním úkolem bylo doplnit obvodovou stříšku, kterou jsem částečně zničil vlastní nešikovností a částečně se sama ztratila díky tomu, že celý střešní díl byl o malý kousek menší (ve všech směrech), než by měl být.



Už je slepeno a namalováno, co jsem to této doby neopravil, už neopravím. Opět jsem se pokoušel o vetší oloupání barvy metodou laku na vlasy. Zatím je model stále rozložitelný na tři části (aby se mi lépe patinoval podvozek).
Mezičasem se něco malého uvnitř utrhlo a chrastí to tam při pohybu. Doufám, že to půjde zafixovat dírou pro dveře.

6. 2. 2012

Steyr 1500 Funkkraftwagen Kfz.17, část 3

Jen dva obrázky: snad už hotové radiovybavení (vysílač a přijímač jsou naklonované díly od Dragonu, zbytek je domácí výroba), a protože jsem stříkal vnitřek střechy a zbyla mi barva, fouknul jsem rovnou i celý předek a zároveň ho i částečně opatinoval.


1. 2. 2012

Steyr 1500 Funkkraftwagen Kfz.17, část 2

Kabinu řidiče jsem úspěšně dobrousil, nalepil zbroušené šrouby/nýty a další leptané detaly a celou sestavu naštříkal surfacerem. Na rozdíl od původní varianty ve stavebnici nejsou lopata a krumpáč na přednách blatnících.
Na podvozek jsem dolepil pár drátků simulujících brzdová táhla a hadičky a celek nasříkal základní hnědou barvou. Na rozdíl od skutečnosti se ve stavebnici brzdové bubny otáčí spolu s koly a tak dokud budu chtít mít možnost kola sundat, nemohu zatím konce brzdových hadiček k bubnům přilepit.



Do interieru nástavby jsem doplnil (metodou odborného odhadu) vnitřní rámy oken (na kterých budou ještě zatemňovací roletky), nějake to elektrické vedení a dřevěnou podlahu. Stůl pro radiovybavení tam zatím není. Celý vnitřek jsem nastříkal Vallejo barvou dřeva jako základ a potom oloupal vrchní barvu metodou laku na vlasy.
Z vnější strany jsem pomocí pásků plastiku doplnil chybějící materiál, všechno zabrousil a dolepil leptané detaily.



Momentálně si připravuju vysílačky a ostatní vybavení. Stůl pro radiovybavení jak jej nabízí stavebnice neodpovídá ničemu, co jsem našel na dostupných fotografiích (a na tuto variantu jich je velmi málo). Zřejmě se přikloním k standardnímu vybavení vozu Kfz.17 (fotografie interieru Kfz.17 na podvozku Horch jsou dostupné).